Uncategorized

Website optimaliseren voor SEO

Sommige ondernemers laten een website of webshop bouwen, om mee te gaan met de ontwikkelingen. Echter, als je je website of webshop optimaal wil gebruiken, dan is SEO belangrijk. Vandaar dat we met regelmaat ook adviseren om een SEO cursus te nemen. Laten we eerst maar is meer over SEO toe lichten.

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisering. Door je website te optimaliseren ben je gemakkelijker vindbaar in zoekmachines.

Denk er maar eens in hoe geweldig het is als je website als eerst wordt weergegeven in een zoekmachine. Dan krijg je automatisch meer bezoekers op je website. Dit is vooral het geval als je website beschikt over de juiste content om je bezoekers geïnteresseerd te houden.

Zo gaat je omzet dus ook omhoog. Wil je daarom je website optimaliseren voor SEO? Dan is het belangrijk dat je weet hoe je daar aan de slag mee kunt gaan. Wij geven je de nodige informatie om je website SEO-technisch te optimaliseren.

Website optimaliseren voor SEO

Nadat je website live staat, kijk je wellicht hoe hij scoort in zoekmachines. Het kan daarbij dat je andere websites bovenaan ziet staan. Misschien ben je een beetje jaloers op deze andere websites.

Gelukkig hoeft dat niet. Je kunt namelijk door middel van zoekmachine optimalisatie ervoor zorgen dat jouw website beter vindbaar wordt. SEO draait om content. Hierbij kun je denken aan technische aspecten zoals sterke en relevante HTML-titels, interne en externe links.

Echter, content is koning, dus goede teksten zijn ook zeer belangrijk. In dit artikel vertellen we je in het kort over beide aspecten. Door met deze zaken rekening te houden kun je je website optimaliseren voor SEO.

Technische aspecten van SEO

Hierboven hebben we twee van de technische aspecten van SEO aangehaald. Daarbij ging het om het creëren van sterke en relevante HTML-titels en zorgen voor goede interne en externe links.

Andere technische aspecten die handig zijn bij je website optimaliseren voor SEO zijn:

  • Het schrijven van relevante meta beschrijvingen;
  • Zorgen voor sterke paginatitels en tussenkoppen;
  • Scoren op longtail trefwoorden, oftewel trefwoorden die uit 3 of meer zoekwoorden bestaan;
  • De bezoeker visueel verrassen met bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s, quotes, infographics, enzovoorts;
  • Ervoor zorgen dat je homepage een representatief visitekaartje is van je website met een duidelijke call to action;
  • De snelheid van je website optimaliseren;
  • Bezoekers de kans geven om recensies achter te laten, dus interactie mogelijk te maken.

Content optimaliseren

We hebben je verteld dat content koning is en dat goede teksten dus zeer belangrijk zijn. Zoekmachines worden namelijk steeds slimmer. Daarom is waardevolle content van immens belang als je hoog wil scoren binnen zoekmachines. Zo let je op het aantal woorden per pagina, tussenkopjes en een duidelijke call to action op elke pagina.

Trefwoorden zijn ook belangrijk in de content, maar houd er rekening mee dat leesbaarheid belangrijker is. Je dient dus alles met mate te doen. Bij het uitkiezen van trefwoorden let je ook op bepaalde zaken:

  • Waar zoeken je potentiële bezoekers op?;
  • Analyseer je trefwoordenlijst via Google AdWords Keyword planner;
  • Focus ook op minder populaire trefwoorden.

Door op deze zaken te letten kun je je website optimaliseren voor SEO.

Mocht je niet op zoek zijn om een SEO training te volgen, maar gewoon informatie willen lezen, dan kun je het misschien beter gewoon hier bekijken.