Koolhydraten dieet

Een koolhydraatarm dieet is een dieet dat zich, zoals de naam het al aangeeft, richt op de koolhydraten. Uiteraard gaat het erom dat deze zoveel mogelijk worden vermeden. Helaas kan je niet altijd om koolhydraten heen, gewoon omdat deze in de meest uiteenlopende alledaagse producten zitten. Echter, er zijn ook voedingsmiddelen die kunnen worden omschreven als koolhydraatrijke producten en deze moeten uiteraard altijd vermeden worden. Koolhydraten zijn eigenlijk suikers en suikers zijn natuurlijk ook nooit goed. Hier houdt je tijdens het volgen van het koolhydraten dieet optimaal rekening mee.

Af en toe snoepen is niet verkeerd

Koolhydraten zijn suikers. Wellicht heb je al eens geprobeerd om zoveel mogelijk suiker te laten staan. Dan is de kans groot dat je ook hebt ontdekt dat je lichaam dan gaat schreeuwen naar zoetigheid. Deze behoefte wordt op een gegeven moment zo erg dat je gewoon zoet ‘moet’ hebben. Hierdoor krijg je een eetbui, of gewoonweg een vreetbui. Dan heeft het hele dieet geen zin meer gezien je wilt afvallen. Bij het koolhydraten dieet mag je in principe alle producten die minder dan vijf gram per honderd gram aan koolhydraten bevat. Daarnaast is het goed om af en toe gewoon eens te snoepen. Beperk deze hoeveelheid natuurlijk wel. Zo voorkom je dat je een ‘zoetaanval’ krijgt.

Wat mag je wel eten?

Er zijn meer dan genoeg producten die totaal geen koolhydraten bevatten en deze passen uiteraard perfect binnen het koolhydraten dieet. Zo mag je de volgende soorten vis eten: zalm, heilbot, schol, pangasius, kabeljauw, haring, sardines, forel, tonijn, tilapia en roodbaars. Ben je meer fan van schelpdieren en schaaldieren? Dan is er zeker goed nieuws, want er zijn maar liefst vijf mogelijkheden die totaal geen koolhydraten bevatten. Zo mag je bij het koolhydraten dieet kiezen voor kreeft, krab, garnalen, inktvis en kokkels. Mosselen en oesters bevatten wel koolhydraten, maar passen toch goed binnen het dieet. Belangrijk is alleen dat je er niet meer dan honderd gram per dag van eet.

Vlees en gevogelte

Binnen het koolhydraten dieet is ook zeker ruimte voor het eten van gevogelte en vlees. Ook hier zijn er namelijk voldoende mogelijkheden die totaal geen koolhydraten bevatten. Als je van vlees houdt, dan kan je kiezen voor wild, lamsvlees, kalfsvlees, rundvlees en varkensvlees. Ben je meer een type voor gevogelte? Dan kan je kiezen uit kwartel, struisvogel, eend, gans, kip, kalkoen en fazant. Kortom, bij het koolhydraten dieet mag je nog best wat eten, dus doe je daar ook zeker tegoed aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *