Afvallen

Koolhydraten arm dieet

Het koolhydraten arm dieet draait natuurlijk om het zoveel mogelijk vermijden van koolhydraten. Verreweg de meeste dieetvormen richten zich op het zo min mogelijk tot je nemen van calorieën. Een teveel aan calorieën zorgt dan ook voor gewichtstoename. Echter, er wordt aanzienlijk minder aandacht besteed aan de koolhydraten. Koolhydraten zijn suikers en wanneer je hier teveel van binnenkrijgt, dan kom je ook aan in gewicht. Helaas hebben we niet zo in de gaten hoeveel koolhydraten we binnenkrijgen, vooral omdat het in zoveel producten zit. Bij het volgen van het koolhydraten arm dieet kijk je dus niet naar de calorieën, maar des te meer naar de koolhydraten.

Koolhydraatvrije en koolhydraatarme producten

Producten zijn eigenlijk onder te verdelen in drie groepen; de koolhydraatvrije producten, de koolhydraatarme producten en de koolhydraatrijke producten. Het is eigenlijk niet mogelijk om koolhydraten volledig te verwijderen uit je eetpatroon. Het zit immers in eindeloos veel producten, waaronder ook in groenten. Je mag tijdens het volgen van het koolhydraten arm dieet dus kiezen voor koolhydraatvrije en koolhydraatarme producten. De koolhydraatrijke producten moet je echt laten staan als je het koolhydraten arme dieet volgt.

Samenstellen uit de standaard lijst

Voor het koolhydraten arme dieet kan je gebruik maken van een standaard lijst waar je elke dag je producten uit kunt kiezen. In deze lijst vind je vis, vlees, gevogelte en ei. Daarnaast kun je kiezen uit diverse soorten noten, pitten en zaden, en zijn ook natuurlijke oliën toegestaan. Je kunt peulvruchten eten en kiemen van zaden en groenten. Het gebruik van specerijen en kruiden is toegestaan. Tot slot mag je beperkt fruit eten en groenten.

Let op je groenten

Je mag dus groenten eten als je het koolhydraten arm dieet volgt. Echter, het is wel belangrijk om aandacht te besteden aan de soorten groenten die je eet. Het is namelijk zo dat er onder de groenten ook koolhydraatrijke producten te vinden zijn en deze moeten uiteraard worden vermeden tijdens het volgen van het koolhydraten arm dieet. Erwten en bonen kan je beter laten staan. Hierbij valt te denken aan dop- en tuinerwten, witte bonen, bruine bonen, sojabonen, sperziebonen en tuinbonen. Ook linzen en spliterwten moet je laten staan. Ook deze vallen onder de koolhydraatrijke groenten door de grote hoeveelheid zetmeel. Producten waar sojabonen in verwerkt zijn mag je dus ook niet eten, zoals seitan, tempeh, tofoe en sojaburgers. Het gaat echt alleen om de sojabonen. Diverse andere sojaproducten zijn namelijk koolhydraatarm en weer wel goed geschikt om in de maaltijden van het koolhydraten arm dieet te gebruiken.

No Comment

Leave a reply