Koolhydraten dieet

Een koolhydraatarm dieet is een dieet dat zich, zoals de naam het al aangeeft, richt op de koolhydraten. Uiteraard gaat het erom dat deze zoveel mogelijk worden vermeden. Helaas kan je niet altijd om koolhydraten heen, gewoon omdat deze in de meest uiteenlopende alledaagse producten zitten. Echter, er zijn ook voedingsmiddelen die kunnen worden omschreven als koolhydraatrijke producten en deze moeten uiteraard altijd vermeden worden. Koolhydraten zijn eigenlijk suikers en suikers zijn natuurlijk ook nooit goed. Hier houdt je tijdens het volgen van het koolhydraten dieet optimaal rekening mee.

Af en toe snoepen is niet verkeerd

Koolhydraten zijn suikers. Wellicht heb je al eens geprobeerd om zoveel mogelijk suiker te laten staan. Dan is de kans groot dat je ook hebt ontdekt dat je lichaam dan gaat schreeuwen naar zoetigheid. Deze behoefte wordt op een gegeven moment zo erg dat je gewoon zoet ‘moet’ hebben. Hierdoor krijg je een eetbui, of gewoonweg een vreetbui. Dan heeft het hele dieet geen zin meer gezien je wilt afvallen. Bij het koolhydraten dieet mag je in principe alle producten die minder dan vijf gram per honderd gram aan koolhydraten bevat. Daarnaast is het goed om af en toe gewoon eens te snoepen. Beperk deze hoeveelheid natuurlijk wel. Zo voorkom je dat je een ‘zoetaanval’ krijgt.

Wat mag je wel eten?

Er zijn meer dan genoeg producten die totaal geen koolhydraten bevatten en deze passen uiteraard perfect binnen het koolhydraten dieet. Zo mag je de volgende soorten vis eten: zalm, heilbot, schol, pangasius, kabeljauw, haring, sardines, forel, tonijn, tilapia en roodbaars. Ben je meer fan van schelpdieren en schaaldieren? Dan is er zeker goed nieuws, want er zijn maar liefst vijf mogelijkheden die totaal geen koolhydraten bevatten. Zo mag je bij het koolhydraten dieet kiezen voor kreeft, krab, garnalen, inktvis en kokkels. Mosselen en oesters bevatten wel koolhydraten, maar passen toch goed binnen het dieet. Belangrijk is alleen dat je er niet meer dan honderd gram per dag van eet.

Vlees en gevogelte

Binnen het koolhydraten dieet is ook zeker ruimte voor het eten van gevogelte en vlees. Ook hier zijn er namelijk voldoende mogelijkheden die totaal geen koolhydraten bevatten. Als je van vlees houdt, dan kan je kiezen voor wild, lamsvlees, kalfsvlees, rundvlees en varkensvlees. Ben je meer een type voor gevogelte? Dan kan je kiezen uit kwartel, struisvogel, eend, gans, kip, kalkoen en fazant. Kortom, bij het koolhydraten dieet mag je nog best wat eten, dus doe je daar ook zeker tegoed aan.

Koolhydraten arm dieet

Het koolhydraten arm dieet draait natuurlijk om het zoveel mogelijk vermijden van koolhydraten. Verreweg de meeste dieetvormen richten zich op het zo min mogelijk tot je nemen van calorieën. Een teveel aan calorieën zorgt dan ook voor gewichtstoename. Echter, er wordt aanzienlijk minder aandacht besteed aan de koolhydraten. Koolhydraten zijn suikers en wanneer je hier teveel van binnenkrijgt, dan kom je ook aan in gewicht. Helaas hebben we niet zo in de gaten hoeveel koolhydraten we binnenkrijgen, vooral omdat het in zoveel producten zit. Bij het volgen van het koolhydraten arm dieet kijk je dus niet naar de calorieën, maar des te meer naar de koolhydraten.

Koolhydraatvrije en koolhydraatarme producten

Producten zijn eigenlijk onder te verdelen in drie groepen; de koolhydraatvrije producten, de koolhydraatarme producten en de koolhydraatrijke producten. Het is eigenlijk niet mogelijk om koolhydraten volledig te verwijderen uit je eetpatroon. Het zit immers in eindeloos veel producten, waaronder ook in groenten. Je mag tijdens het volgen van het koolhydraten arm dieet dus kiezen voor koolhydraatvrije en koolhydraatarme producten. De koolhydraatrijke producten moet je echt laten staan als je het koolhydraten arme dieet volgt.

Samenstellen uit de standaard lijst

Voor het koolhydraten arme dieet kan je gebruik maken van een standaard lijst waar je elke dag je producten uit kunt kiezen. In deze lijst vind je vis, vlees, gevogelte en ei. Daarnaast kun je kiezen uit diverse soorten noten, pitten en zaden, en zijn ook natuurlijke oliën toegestaan. Je kunt peulvruchten eten en kiemen van zaden en groenten. Het gebruik van specerijen en kruiden is toegestaan. Tot slot mag je beperkt fruit eten en groenten.

Let op je groenten

Je mag dus groenten eten als je het koolhydraten arm dieet volgt. Echter, het is wel belangrijk om aandacht te besteden aan de soorten groenten die je eet. Het is namelijk zo dat er onder de groenten ook koolhydraatrijke producten te vinden zijn en deze moeten uiteraard worden vermeden tijdens het volgen van het koolhydraten arm dieet. Erwten en bonen kan je beter laten staan. Hierbij valt te denken aan dop- en tuinerwten, witte bonen, bruine bonen, sojabonen, sperziebonen en tuinbonen. Ook linzen en spliterwten moet je laten staan. Ook deze vallen onder de koolhydraatrijke groenten door de grote hoeveelheid zetmeel. Producten waar sojabonen in verwerkt zijn mag je dus ook niet eten, zoals seitan, tempeh, tofoe en sojaburgers. Het gaat echt alleen om de sojabonen. Diverse andere sojaproducten zijn namelijk koolhydraatarm en weer wel goed geschikt om in de maaltijden van het koolhydraten arm dieet te gebruiken.