Smoothie maken

Zelf een groene smoothie maken is natuurlijk heerlijk. Je kunt zelf kiezen welke ingrediënten gebruikt en met een enkele smoothie krijg je direct heel veel goede voedingsstoffen binnen. Smoothies dragen bij aan het afvallen, omdat je er goed gevuld van raakt en direct ook de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Zelf een smoothie maken is dan ook altijd een goed idee. Hierbij wat leuke ideetjes.

Een smoothie met mango en avocado

Je kunt deze smoothie maken als je zowel je lichaam als je geest een plezier wilt doen. Er zitten veel gezonde stoffen in, zoals vitamine C, omega 3 en vitamine E. De smoothie is heerlijk zoet van smaak en je hebt de mogelijkheid om de smoothie wat dikker te houden om er nog een beetje op te kauwen. Vul je blender met 1 mango zonder schil en pit, 1 avocado zonder schil en pit, een halve geschilde limoen, een klein beetje koriander, 80 gram aardbeien en ongeveer 60 milliliter water. Je kunt er ook extra veel van maken, want na een dag is het ook nog heerlijk.

Een smoothie met banaan en aardbei

De smaken van aardbeien en bananen zijn zeer populair. Dat zorgt ervoor dat deze smoothie tot de meest geliefde smoothies behoort. Je kunt deze smoothie maken voor je ontbijt, maar ook bij de lunch is het heerlijk. Door de toegevoegde ingrediënten zorg je ervoor dat er veel goede stoffen in zitten, zoals chlorofyl, kalium en diverse vitamines. Daarnaast zitten er natuurlijk veel gezonde vezels in. Je kunt deze smoothie heel dik maken, maar je kunt deze ook vloeibaarder maken door er water aan toe te voegen. Vul de blender met 1 geschilde banaan, zes tot acht aardbeien, de zaden van 1 granaatappel en een ongeschilde komkommer in vier parten.

Een smoothie met banaan en spinazie

Wil jij specifiek een groene smoothie maken om de goede voedingsstoffen die hierin zitten? Dan is de smoothie met banaan en spinazie zeker een goede optie. Deze smoothie kent een heerlijk fruitige smaak door toevoeging van diverse andere producten. Deze producten worden toegevoegd om de smaak te verbeteren. Het is immers zo dat fruitsmoothies lekkerder zijn dan groene smoothies, maar dat groene smoothies juist weer gezonder zijn. Je kunt deze smoothie maken met diverse soorten fruit, waardoor er een fruitige smaak wordt gerealiseerd in een gezonde groene smoothie. Vul je blender met 1 banaan, een flinke schep of een handvol spinazie (vers), een halve mango zonder schil en pit, een halve ananas en een glas water.

Koolhydraten dieet

Een koolhydraatarm dieet is een dieet dat zich, zoals de naam het al aangeeft, richt op de koolhydraten. Uiteraard gaat het erom dat deze zoveel mogelijk worden vermeden. Helaas kan je niet altijd om koolhydraten heen, gewoon omdat deze in de meest uiteenlopende alledaagse producten zitten. Echter, er zijn ook voedingsmiddelen die kunnen worden omschreven als koolhydraatrijke producten en deze moeten uiteraard altijd vermeden worden. Koolhydraten zijn eigenlijk suikers en suikers zijn natuurlijk ook nooit goed. Hier houdt je tijdens het volgen van het koolhydraten dieet optimaal rekening mee.

Af en toe snoepen is niet verkeerd

Koolhydraten zijn suikers. Wellicht heb je al eens geprobeerd om zoveel mogelijk suiker te laten staan. Dan is de kans groot dat je ook hebt ontdekt dat je lichaam dan gaat schreeuwen naar zoetigheid. Deze behoefte wordt op een gegeven moment zo erg dat je gewoon zoet ‘moet’ hebben. Hierdoor krijg je een eetbui, of gewoonweg een vreetbui. Dan heeft het hele dieet geen zin meer gezien je wilt afvallen. Bij het koolhydraten dieet mag je in principe alle producten die minder dan vijf gram per honderd gram aan koolhydraten bevat. Daarnaast is het goed om af en toe gewoon eens te snoepen. Beperk deze hoeveelheid natuurlijk wel. Zo voorkom je dat je een ‘zoetaanval’ krijgt.

Wat mag je wel eten?

Er zijn meer dan genoeg producten die totaal geen koolhydraten bevatten en deze passen uiteraard perfect binnen het koolhydraten dieet. Zo mag je de volgende soorten vis eten: zalm, heilbot, schol, pangasius, kabeljauw, haring, sardines, forel, tonijn, tilapia en roodbaars. Ben je meer fan van schelpdieren en schaaldieren? Dan is er zeker goed nieuws, want er zijn maar liefst vijf mogelijkheden die totaal geen koolhydraten bevatten. Zo mag je bij het koolhydraten dieet kiezen voor kreeft, krab, garnalen, inktvis en kokkels. Mosselen en oesters bevatten wel koolhydraten, maar passen toch goed binnen het dieet. Belangrijk is alleen dat je er niet meer dan honderd gram per dag van eet.

Vlees en gevogelte

Binnen het koolhydraten dieet is ook zeker ruimte voor het eten van gevogelte en vlees. Ook hier zijn er namelijk voldoende mogelijkheden die totaal geen koolhydraten bevatten. Als je van vlees houdt, dan kan je kiezen voor wild, lamsvlees, kalfsvlees, rundvlees en varkensvlees. Ben je meer een type voor gevogelte? Dan kan je kiezen uit kwartel, struisvogel, eend, gans, kip, kalkoen en fazant. Kortom, bij het koolhydraten dieet mag je nog best wat eten, dus doe je daar ook zeker tegoed aan.

Koolhydraten arm dieet

Het koolhydraten arm dieet draait natuurlijk om het zoveel mogelijk vermijden van koolhydraten. Verreweg de meeste dieetvormen richten zich op het zo min mogelijk tot je nemen van calorieën. Een teveel aan calorieën zorgt dan ook voor gewichtstoename. Echter, er wordt aanzienlijk minder aandacht besteed aan de koolhydraten. Koolhydraten zijn suikers en wanneer je hier teveel van binnenkrijgt, dan kom je ook aan in gewicht. Helaas hebben we niet zo in de gaten hoeveel koolhydraten we binnenkrijgen, vooral omdat het in zoveel producten zit. Bij het volgen van het koolhydraten arm dieet kijk je dus niet naar de calorieën, maar des te meer naar de koolhydraten.

Koolhydraatvrije en koolhydraatarme producten

Producten zijn eigenlijk onder te verdelen in drie groepen; de koolhydraatvrije producten, de koolhydraatarme producten en de koolhydraatrijke producten. Het is eigenlijk niet mogelijk om koolhydraten volledig te verwijderen uit je eetpatroon. Het zit immers in eindeloos veel producten, waaronder ook in groenten. Je mag tijdens het volgen van het koolhydraten arm dieet dus kiezen voor koolhydraatvrije en koolhydraatarme producten. De koolhydraatrijke producten moet je echt laten staan als je het koolhydraten arme dieet volgt.

Samenstellen uit de standaard lijst

Voor het koolhydraten arme dieet kan je gebruik maken van een standaard lijst waar je elke dag je producten uit kunt kiezen. In deze lijst vind je vis, vlees, gevogelte en ei. Daarnaast kun je kiezen uit diverse soorten noten, pitten en zaden, en zijn ook natuurlijke oliën toegestaan. Je kunt peulvruchten eten en kiemen van zaden en groenten. Het gebruik van specerijen en kruiden is toegestaan. Tot slot mag je beperkt fruit eten en groenten.

Let op je groenten

Je mag dus groenten eten als je het koolhydraten arm dieet volgt. Echter, het is wel belangrijk om aandacht te besteden aan de soorten groenten die je eet. Het is namelijk zo dat er onder de groenten ook koolhydraatrijke producten te vinden zijn en deze moeten uiteraard worden vermeden tijdens het volgen van het koolhydraten arm dieet. Erwten en bonen kan je beter laten staan. Hierbij valt te denken aan dop- en tuinerwten, witte bonen, bruine bonen, sojabonen, sperziebonen en tuinbonen. Ook linzen en spliterwten moet je laten staan. Ook deze vallen onder de koolhydraatrijke groenten door de grote hoeveelheid zetmeel. Producten waar sojabonen in verwerkt zijn mag je dus ook niet eten, zoals seitan, tempeh, tofoe en sojaburgers. Het gaat echt alleen om de sojabonen. Diverse andere sojaproducten zijn namelijk koolhydraatarm en weer wel goed geschikt om in de maaltijden van het koolhydraten arm dieet te gebruiken.

Groene smoothies recepten

Groene smoothies worden tegenwoordig veel gebruikt bij het afvallen. Niet heel vreemd, want deze smoothies zitten vol goede voedingsstoffen. Zo zitten er vezels, vitaminen, mineralen en bijvoorbeeld antioxidanten in veel groene smoothies. Vaak is het zo dat je al een groot deel van je dagelijks aanbevolen hoeveelheden binnen hebt als je gebruik maakt van groene smoothies recepten. Uiteraard zijn er eindeloos veel mogelijkheden. Zo zijn er bijvoorbeeld erg veel groene smoothies recepten met een basis van andijvie, broccoli, komkommer of spinazie. Hier worden vaak fruitsoorten aan toegevoegd om er een betere smaak aan te geven.

Groene smoothies zijn vies!

Dat is vaak de eerste gedachte bij het horen over de groene smoothie. Echter, niets is minder waar. De eerste groene smoothies waarvoor er recepten op de markt verschenen waren inderdaad niet erg smaakvol. Echter, nu zijn er veel groene smoothies recepten waarin fruitsoorten en kruiden aan toe zijn gevoegd. Hierdoor verandert de smaak direct. In de meeste gevallen zijn de groene smoothies recepten nu dan ook goed voor gewoonweg heerlijke groene smoothies.

Recept voor een groene smoothie met komkommer

Onder de groene smoothies recepten vinden we diverse recepten met komkommer. Dit is een recept met komkommer, banaan, appel, kaneel en gember. Begin met het snijden van de komkommer in grote stukken, vier tot vijf parten. Je hoeft de komkommer niet te schillen, want vooral in de schil zit veel goeds. Vervolgens pel je een banaan en voeg je deze in twee delen toe aan de komkommer in de blender. Dan deel je de appel in vier stukken. Haal het klokhuis eruit en voeg de vier partjes toe aan het geheel. Rasp wat gember om wat pit aan de smoothie toe te voegen en voeg ook een beetje kaneel toe. Vervolgens vul je het geheel aan met ongeveer 160 milliliter water, of iets meer voor een dunner resultaat. Blenden en klaar is je groene smoothie.

Groene smoothies recepten met paksoi

Groene smoothies recepten met paksoi zijn er wat minder. Dat heeft vooral te maken met het feit dat niet iedereen goed bekend is met paksoi. Toch zijn de groene smoothies recepten met paksoi ook meer dan de moeite waard. Dit recept heeft 200 gram paksoi in de basis en wordt aangevuld met een banaan, geraspte gember, kokoswater, mango en limoen. Begin met het snijden van de paksoi in grote stukken en stop deze in de blender. Pel de banaan, breek deze in twee stukken en voeg deze toe. Vervolgens schil je 1 mango. Alleen het vruchtvlees van de mango wordt aan de smoothie toegevoegd. Rasp wat gember om toe te voegen voor wat pit en knijp een limoen boven de ingrediënten uit. Voeg 330 milliliter kokoswater toe en geniet ervan.

Als je bezig bent met afvallen, probeer dan anders is het cambridge dieet, dat is een zeer effectief koolhydraatarm dieet.